Hemmeligheten bak Norges beste hotellfrokost

Hva skal til for å vinne tittelen «Norges beste hotellfrokost» for ellevte gang på 12 år? Food & Beverage Manager hos Scandic Nidelven, Lasse Waagbø, deler hemmeligheten bak suksessen.

12. oktober ble årets vinner av Norges beste hotellfrokost kåret, og det var et stolt og lykkelig team fra Scandic Nidelven som tok imot prisen. Twinings Best Breakfast regnes som et uoffisielt NM i hotellfrokost hvor mer enn 400 norske hoteller vurderes av konsulenter bestående av kokker og sommelierer, i tillegg til en uavhengig jury. Kriteriene for å vinne er blant annet kvaliteten på produktene, utvalg, presentasjon, informasjon til gjestene, service, atmosfære, renhold og ryddighet, heter det i pressemeldingen.

Lasse Waagbø er Food & Beverage Manager på hotellet og han er ikke i tvil om hva som bidrar til suksessen.

– Hemmeligheten vår er bedriftskulturen. Her jobber alle i samme retning, og vi er ganske bevisste på hva som er viktig for at gjesten skal få en flott opplevelse, sier Waagbø.

Gjør hverandre gode

Waagbø forteller at teamet har definerte oppgaver og servicenivåer som er ufravikelige.

– Vi sørger for at alle oppgaver fordeles ut i fra hvem som er god på hva, slik at vi sammen presterer så bra som mulig. For oss er det viktig at alle kjenner eierskap til jobben og har en indre motivasjon for å gjøre det bra. Det er den totale opplevelsen av mat, service og atmosfære som er avgjørende og alle på hotellet bidrar på sin måte, legger han til.

Nøye utplukkede råvarer

Råvarene hos Scandic Nidelven er nøye utplukket av kokkene ut ifra tilgjengelighet og sesong.

– Vi har et meget godt samarbeid med våre leverandører og gjennom det får vi råvarer som holder et meget høyt nivå. Ekte mat er nøkkelen. Det er også viktig at vi er dynamiske og at frokosten er under kontinuerlig utvikling. Dette betyr at vi alltid er åpne for nye produkter som kan bidra til å forbedre utvalget vårt.

Tilbake på tronen

Scandic Nidelven i Trondheim hadde 10 strake seiere bak seg da de i 2016 kom på tredjeplass i kåringen. Siden da har temaet jobbet intensivt med å ta tilbake tronen.

– Det var selvfølgelig et nederlag for oss å komme på tredjeplass, og jobben med å ta tilbake prisen startet umiddelbart etter kåringen. Vi måtte gå kritisk til verks for å finne ut hvor vi hadde sviktet i leveransen og det tok ikke lang tid før vi hadde mange forbedringsområder.

Alt fra service, tilstedeværelse, synliggjøring av kvalitet og detaljer ble gjennomgått. Teamet har jobbet mye med service og hvordan vi fremstår mot gjestene.

– De største endringene i år er en ny juicebar, produksjon av egen ost i samarbeid med Gangstad og et eget frokost-øl som er tilpasset osten. Vi har også laget en egen frokostbok som er en hyllest til våre fantastiske leverandører av lokalmat, sier Waagbø.

Frokost er en klar strategi

Allerede før hotellet ble åpnet i 2003, ble strategien om å satse på god frokost lagt. Scandic Nidelven ville finne en måte å begeistre gjestene på som skilte seg litt ut fra konkurrerende hoteller.

– De aller fleste gjester spiser frokost, så vi så dette som en perfekt arena til å sørge for gode gjesteopplevelser, forteller Waagbø.

Waagbø forteller at det var bevisst fra starten at hotellet skulle satse på mat og service.

– Frokost ble nok sett på som en utgiftspost hos de fleste. Derfor ville vi gå mot strømmen og satse akkurat på dette. Det viste seg å bli en umiddelbar suksess. Vi flyttet kokkene ut fra kjøkkenet for å stå blant gjestene og lage omelett. Det startet med en kokk og har deretter utviklet seg til å bli fire kokker som blant annet står i juicebaren, steker pannekaker og serverer ost, laks og spekemat.

Går mot seier i 2018

Teamet jobber allerede med å sikre seg seieren i 2018 og har planene klare.

– Det kommer garantert noe nytt frem til neste konkurranse. Akkurat nå er vi midt oppi utbygging av restauranten og konferansekapasiteten, og i april 2018 vil vi ha bedre kapasitet til gjestene våre med ny restaurant og nye buffeter. Vi vil stå klare til å løfte frokosten til et nytt nivå.