Myter om margarin

Det finnes mange påstander og myter om fett og margarin. Vi har samlet 10 av de vanligste påstandene og misforståelsene, og gitt en forklaring på hver og en av dem.

Myte 1: Naturlig fett er sunnere enn bearbeidet fett.
Fakta: Det er fettkvaliteten som sådan som avgjør sunnheten.

Det er sammensetningen av fettsyrer som avgjør kvaliteten, ikke om det er naturlig eller ikke. F.eks er en fluesopp helt naturlig, men ikke sunnere av den grunn.


MYTE 2:  Umettet fett er mindre fetende enn mettet fett.
Fakta: Alt fett inneholder like mye kalorier.

Det er mange som tror oljer er sunnere enn smør og margarin fordi de inneholder færre kalorier, men det er faktisk omvendt. Smør og margarin inneholder rundt 60 % fett, mens oljer er 100 % fett. Det som er riktig er at olje (og margarin) inneholder sunnere fettsyrer, altså mer umettet fett.


MYTE 3: Margarin er den største kilden til transfett.
Fakta: Margarin inneholder ikke transfett.

Transfett ble fjernet fra all margarin i norge på 1990 – tallet da man ble klar over transfettets negative virkninger.


MYTE 4: Mettet fett er nå friskmeldt.
Fakta: Mettet fett øker kolesterolet.

Før var rådet å ikke spise fett for å senke kolesterolet, men nå anbefales det å bytte ut mettet fett med umettet fett.


MYTE 5: Steking på høy temperatur gir transfett.
Fakta: Det dannes ikke transfett ved steking på høy temperatur.


MYTE 6: Kaldpresset olje er bedre enn varmpresset olje.
Fakta: Bruk kaldpresset olje til kald mat og varmepresset olje til allslags mat.

En kaldpresset olje har flere smaksstoffer og er mer ustabil, så den tåler ikke oppvarming så godt som en varmpresset olje.

MYTE 7: Kokosfett er sunt.Fakta: Kokosfett inneholder mye mettet fett og har en kolesteroløkende effekt.

Det foreligger heller ingen god nok dokumentasjon på at kokosfett virker slankende eller har en positiv effekt på immunsystemet. Men erstatt gjerne annet mettet fett med kokosfett om ønskelig


MYTE 8: Slanking med lite karbohydrater og mye fett er mest effektivt.
Fakta: Det er energiunderskudd som gir vekttap.

Forholdet mellom protein, fett og karbohydrat er ikke viktig for å gå ned i vekt, det viktigste er at man over tid har et energiunderskudd, altså spiser færre kalorier enn man forbruker.


MYTE 9: Margarin er usunt fordi det inneholder palmefett.
Fakta: Våre margariner inneholder ikke palmefett

For å produsere margarin må vi ha noe fast fett for å få riktig konsistens/smørbarhet. Denne faste fettdelen utgjøres av herdet raps, kokos- eller sheaolje avhengig av margarintype. Det er forholdet mellom mettet og umettet fett i margarinen som avgjør sunnheten.


MYTE 10: Fett metter bedre enn proteiner og karbohydrater.
Fakta: Protein gir den beste mettheten i forhold til energimengde

Fett inneholder mer enn dobbelt så mye kalorier pr gram i forhold til karbohydrater og proteiner, men allikevel viser undersøkelser at proteiner metter mest.

Margarin til storhusholdning