Vegetarmat du kan servere i stedet for kjøtt

Stadig flere gjester etterspør vegetariske alternativer på menyen og ”kjøttfri mandag” er blitt et fast innslag på mange serveringssteder. Ønsker du å servere mer vegetarmat? Her er tips til gode råvarer du kan bruke i stedet for kjøtt.

Å redusere kjøttinntaket kan være bra både for miljøet og helsen, og helsemyndighetene anbefaler å minimere inntak av bearbeidet og rødt kjøtt i kostholdet. Heldigvis finnes det flere gode alternativer:

  1. Grønnsaker

Vil du erstatte kjøtt, er det en hel verden av grønnsaker å ta av. Det er derimot noen grønnsaker som passer bedre både med hensyn til smak, tekstur og næringsstoffer. Her er våre favoritter.

Rødbeten er rik på jern, antioksidanter og kostfiber. Den røde fargen kan minne om kjøtt når den brukes i mat og den tilfører en jordaktig sødme til vegetarretter. Hva med å bruke rødbeter i stedet for kjøtt neste gang du skal lage kjøttgryte? Eller prøv for eksempel denne rødbetsuppen.

Aubergine har en mild smak og er rik på kostfiber. Aubergine smaker best når den får godgjøre seg lenge sammen med andre smaker, ettersom den svampaktige konsistensen gjør at den lett trekker til seg smaker.

Sopp i ulike sorter er en liten smaksbombe og tilfører maten den noe ukjente smaken av umami, som du også finner i kjøtt. Prøv for eksempel sopp i stedet for kjøtt neste gang du skal servere wok. Oppdag også denne nydelige toasten med champignon og ost.

Poteten er en av de mest allsidige grønnsakssortene vi har, med en mild smak som passer til det meste. Rik på kostfiber og vitamin C, har den hardføre poteten lenge vært en viktig næringskilde i kalde Norden. Prøv å bruke skiver av potet neste gang som topping på pizzaen.

  1. Belgfrukter

Belgfrukter er spiselige frø i belger. De mest vanlige belgfruktene i Norge er erter, bønner og linser. Belgfrukter har mye proteiner og er derfor en god erstatning til kjøtt, både fordi det gir deg god metthetsfølelse og fordi belgfruktene dekker mange av de samme næringsbehovene. Belgfrukter er også god kilde til stivelse, fiber, mineraler og vitaminer.

Med Delikat Bønnesalat i salatbaren får gjestene dekket sine behov for proteiner og fiber.

  1. Nøtter

Nøtter er svært næringsrike, proppet med gunstige fettsyrer, proteiner, vitaminer og mineraler. På grunn av det høye næringsinnholdet, metter nøttene godt og er derfor en god erstatning til kjøtt. Server nøttepålegg som peanøttsmør eller mandelsmør som et alternativ til kjøttpålegg på brødskiven.

  1. Frø

Frø er i likhet med nøtter rike på kostfiber, proteiner, sunt fett og antioksidanter. Med frø i salatbaren får gjestene dine tilgang på mer næringsrik salat som holder dem mette lenger.

  1. Egg

Egg er rikt på proteiner og sunne fettsyrer, og metter godt. Kokt egg, stekt egg, eggerøre, omelett eller frittata – mulighetene er mange og kun fantasien setter grenser.  Sjekk ut denne vegetariske wrapen med egg.

  1. Ost

Ost er rik på proteiner og kalsium. Faste oster som halloumi har dessuten god tyggemotstand og er et godt alternativ til kjøtt. Prøv for eksempel paprika fylt med quinoasalat og gratiner den med ost. Eller hva med en cæsarsalat med parmesan?

  1. Fullkorn

Fullkorn er rik på kostfiber og vitaminer, og hovedkilden til jern i norsk kosthold. Det er når alle deler av kornet brukes vi snakker om fullkorn. Dette kan være hvete, rug, havre og bygg. Fullkorn metter godt og er derfor ypperlig å bruke til vegetarmiddagen. Server gjerne grove bagetter til lunsj.